Greva celor 2.400 de angajaţi ai producătorului de cablaje auto Lisa Draexlmaier Autopart din Piteşti, unul dintre cei mai mari 10 exportatori din economie la nivel de grup, a scos la iveală una dintre cele mai mari vulnerabilităţi ale economiei locale: investitorii din România produc bunuri sau servicii care nu generează suficient de multă valoare adăugată, ci vin aici pentru că în continuare costurile cu forţa de muncă sunt reduse.
La un salariu brut de 1.600 - 1.700 de lei pe lună, cheltuielile totale ale Lisa Draexlmaier Autopart se ridică la peste 20 de milioane de euro anual pentru cei 3.500 de angajaţi, adică mai puţin de o treime din cheltuielile totale ale producătorului de cablaje auto, care au fost anul trecut de 69,5 milioane de euro, potrivit datelor raportate la Finanţe.
Ce trebuie să facă România pentru a atrage investitori care să creeze locuri de muncă de înaltă calificare şi mai bine plătite?
"În momentul în care investitorii vor să deschidă centre de cercetare-dezvoltare în România, de exemplu, unde se caută oameni cu calificări înalte care primesc salarii mai mari, se iveşte problema deficitului de forţă de muncă, pentru că avem puţini absolvenţi de facultate, iar cei buni pleacă în străinătate, pe când cei care rămân în ţară nu sunt suficient de bine pregătiţi. Nu văd ca un guvern să poată lua măsuri cu impact imediat pentru rezolvarea problemelor din educaţie, din infrastructură sau cele legate de instabilitatea politică şi legislativă", a spus Florin Godean, country manager al grupului cu activităţi în domeniul resurselor umane Adecco România, care a avut afaceri de 36,7 milioane de euro anul trecut, provenite în special din "închirierea" de angajaţi temporari.
Investitorii străini au fugit în ultimii ani, din cauza infrastructurii de proastă calitate din regiunea Moldovei, unde recruiterii spun că au rămas doar "copii