Ziarul Financiar continua seria articolelor legate de implinirea a 20 de ani de capitalism prin analizarea obiectivelor realizate in aceasta perioada, pe langa interviurile realizate cu cei mai mari capitalisti romani. In editia de astazi ZF analizeaza evolutia infrastructurii in ultimii 20 de ani. Cu un ritm de sub 10 km pe an, Romania a ramas exact acolo unde era inainte de '89, adica pe ultimul loc intre tarile din Uniunea Europeana in ceea ce priveste constructia de autostrazi. Constructorii spun ca a lipsit seriozitatea si consecventa, in timp ce autoritatile au afirmat de mai multe ori ca n-au avut suficienti bani. Expertii afirma ca este nevoie de realizarea a 500 km de autostrada pe an pentru a recupera decalajul fata de tarile dezvoltate, insa acest scenariu este utopic, avand in vedere ritmul in care s-a lucrat pana acum.
In ultimii 20 de ani au fost construiti doar 190 km de autostrada, insa perioada 1990-2003 a fost una moarta pentru ca nu s-a finalizat nimic. In plus, chiar daca nu au fost bani, s-au construit si segmente de autostrada unde traficul este deocamdata redus. Un exemplu este tronsonul inaugurat recent Campia Turzii-Gilau (42 km) al autostrazii Transilvania, in loc sa fie prioritizate tronsoanele Bucuresti-Brasov sau Constanta-Nadlac, cu trafic mult mai ridicat.
Cel mai mult s-a lucrat la autostrada catre mare, care s-a oprit in 2007 la Cernavoda, urmand ca in 2011 sa fie finalizata integral, potrivit declaratiilor facute anul trecut de actualul ministru al transporturilor, Radu Berceanu. Un alt tronson de mici dimensiuni finalizat a fost centura ocolitoare a orasului Pitesti - 15 km, ultima portiune fiind Campia Turzii-Gilau.
Intre 1990-2000 atat reprezentantii Guvernului, cat si cei de la bancile europene de investitii afirmau ca Romania nu are nevoie de autostrazi, pentru ca traficul era foarte redus si banii pen