Dealerii auto din Germania, obişnuiţi să vândă cu uşurinţă automobile premium la preţurile de listă sau pentru sume apropiate, se plâng că tot mai mulţi clienţi vin hotărâţi să negocieze şi adună contraoferte de la mai multe mărci sau de la magazine concurente.
"În fiecare zi, clienţii vin la noi în showroom cu oferte de la alte companii sau de la alţi dealeri BMW. A devenit parte din rutina zilnică. Profiturile merg în jos, iar reducerile de preţ erodează marjele", a declarat pentru Bloomberg Werner Enternmann, care operează un dealership BMW în sud-vestul Germaniei.
Schimbarea comportamentului clienţilor aflaţi în căutarea unui automobil reprezintă una dintre puţinele intruziuni materiale ale crizei datoriilor de stat din zona euro în viaţa de zi cu zi a germanilor.
Germania, cea mai mare economie europeană şi cea mai mare piaţă auto de pe continent, a fost în ultimii ani o oază de stabilitate şi creştere în Europa. Piaţa auto germană a crescut cu 0,7% în primul semestru al acestui an, faţă de scăderi de 20% în Italia, respectiv 14% în Franţa, potrivit datelor Asociaţiei Constructorilor Europeni de Automobile. Economia a crescut cu 0,5% din PIB în primul trimestru, respectiv cu 0,3% în cel de-al doilea, iar şomajul este la cel mai redus nivel din ultimele două decenii.
Cu toate acestea, piaţa auto germană nu stă atât de bine pe cât pare. Criza sufocă cererea pentru automobile în majoritatea statelor europene, iar companiile încearcă să-şi crească afacerile în Germania indiferent de intenţiile clienţilor.
Astfel, în iunie, 87.454 dintre autovehiculele înmatriculate, reprezentând 29% din piaţă, aparţineau dealerilor sau producătorilor auto, şi nu clienţilor, potrivit datelor asociaţiei patronale a dealerilor auto, ZDK. Aşa-numitele "pre-înmatriculări" au totalizat aproape 500.000 de automobile în prima jumătate a anului, cu 11% mai