TGV-ul a transportat, pana acum, 1,2 miliarde de pasageri.
In urma cu 25 de ani, pe 22 septembrie 1981, trenul de mare viteza, cunoscut si ca TGV, era inaugurat pe linia Paris-Lyon, cu o viteza de croaziera de 260 de kilometri pe ora - la vremea aceea, revolutionara.
Pornita de la o linie noua (LN1), reteaua TGV a fost exploatata mai intai- din 27 septembrie 1981 - pe linia Paris-Lyon. Incepand de atunci, ea s-a dezvoltat cu extensiile Atlantic (1989), Nord (1993), Mediterana (2001), si cu liniile de deservire internationala (Eurostar, Thalys). Urmatoarea etapa, TGV-ul va parcurge distanta dintre Paris si Strasbourg in doua ore si 20 de minute, incepand din luna iunie a anului viitor.
Societatea Nationala a Cailor Ferate din Franta (SNCF) a inceput sa reflecteze la TGV inca de la jumatatea anilor '60. La vremea aceea, diversii responsabili insarcinati cu transporturile si cu amenajarea teritoriului nu vedeau un viitor prea roz pentru traficul feroviar de persoane.
Ei considerau ca trenul urma sa fie, pe termen lung, "prins intre automobilisti din ce in ce mai performanti si avion, foarte scump, dar despre care se credea ca se va democratiza", a declarat, pentru Agentia Associated Press, Mireille Faugere, directorul "Calatori Franta Europa" a SNCF.
"Ceea ce a facut succesul, a fost ca s-au incrucisat idei tehnice cu idei de dezvoltare economica si comerciala. Nu a fost doar viteza mare (ca idee, n.red.), ci a existat ideea geniala de a face aceste trenuri de mare viteza compatibile cu reteaua clasica", adauga dna. Faugere.
Acest principiu este inca in vigoare in ziua de azi: in Franta exista 1.500 de kilometri de linii de mare viteza, dar TGV-urile circula pe un total de 7.000 de kilometri de linii.
In anii '60, lucrurile nu pareau deloc simple. Unele persoane din cadrul SNCF apreciau ca "prea scump" sistemul de mare viteza si consid