Unul dintre evenimentele importante ale festivalului a fost vernisajul expoziţiei de fotografie documentară “Culorile Timpului: Arta Sinagogală în Moldova”, care a readus în atenţie lăcaşele de cult uitate în România.
Teodor Răileanu a redeschis, datorită acestui proiect de cercetare iniţiat de Institutul Cultural Român din Tel Aviv şi Departamentul de Artă Iudaică din cadrul Universităţii Bar Ilan, uşile a zece sinagogi din Moldova, de la Roman până la Dorohoi. Fotografiile sale pot fi văzute la Muzeul de Antichităţi din Yafo până în octombrie.
Documentele istorice atestă faptul că sute de sinagogi au fost construite în Moldova în secolul al XIX-lea şi începutul secolului XX, dar cele mai multe din aceste lăcaşuri sunt acum închise sau aflate în paragină.
“Fotografiile sunt pictate fie cu lumină, fie cu culoare, fie cu tonuri de alb şi negru, iar traseul pensulei a recreat tuşă cu tuşă, sensibilitatea unor opere de artă care acum riscă să rămână doar o nuanţă monocromă în amintire”, a subliniat fotograful Teodor Răileanu. Dacă sinagoga din Vatra Dornei este închisă, la Botoşani, fotograful a surprins pânzele de păianjen care au învăluit picturile de pe tavan.
Fotografie alb-negru, colorată manual
Cele 50 de fotografii expuse la Tel Aviv sunt create printr-o metodă nouă. Teodor Răileanu a folosit tehnica fotografiei selective alb-negru-color, în ideea de a transcende realitatea imaginii monocrome prin colorarea “manuală”. Dacă această tehnică a devenit copilul celebru al fotografiei de modă şi de publicitate, prin calitatea de a îmbina realul cu imaginarul, în fotografia artistică este o „îndrăzneală”. “Nu am căutat senzaţionalul, ci am fost “forţat” să dedic sute de oră de muncă unor detalii sau ornamente, pe care le-am colorat, descoperind minuţiozitatea artiştilor care au creat aceste bijuterii din n