Noile medii de comunicare sunt amuzante, contribuie la socializare şi la informare, dar în situaţii critice fac mai mult rău decât bine. Experţii în comunicare spun că pentru a se apăra de dezinformarea de pe aceste canale, consumatorul trebuie să fie atent la sursele credibile.
Noile media, printre care platforma Twitter, blogurile şi e-mailul, au perturbat informarea publică despre virusul A(H1N1), potrivit reprezentanţilor Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii (OMS). Au existat informaţii, zonuri, multe speculaţii şi critici, care au circulat pe diferite suporturi media.
Citiţi şi:
Facebook de România
Eşti fan pe Facebook? Află cât valorezi
„Atenţie la gripa porcină!!! (poate duce la o epidemie globală). A izbucnit în Mexic. 62 de morţi până acum!! Nu mâncaţi carne de porc din Mexic", spunea unul dintre mesajele apărute pe Twitter, sau „Atenţie...Gripa porcină nu este doar în Mexic. 8 cazuri în State".
Potrivit oficialilor OMS, mediile tradiţionale „au relatat corect informaţiile autorităţilor, dar şi dezbaterile şi polemicile pe tema gripei noi". „Nu cred că Twitterulpoate avea un rol negativ în cazul acesta. Cred însă că este un caz tipic de a da vina pe tehnologie pentru că este prost înţeleasă şi prost folosită", explică Dragoş Novac, manager metropotam.ro.
În plus, Ioana Avădani, director executiv la Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI), crede că o parte din vină aparţine şi autorităţilor sanitare competente. Acestea ar fi putut utiliza aceleaşi canale neconvenţionale pentru a vehicula informaţia corectă. „Din păcate, organizaţiile obişnuite ani de zile să lucreze cu mediile tradiţionale nu cunosc sau nu sunt pregătite să lucreze cu noile medii, percepându-le ca ameninţări la adresa unei comunicări «corecte»", a explicat Avădani.
Şi totuşi, cum ne putem „apăra" de dezinformare? Atât Radu