STUDIU. Românii economisesc banii „de cărţi, de teatru şi de film”, potrivit Barometrului de Consum Cultural, lansat de Centrul de Studii şi Cercetări în Domeniul Culturii. Sursa: Răzvan Vălcăneanțu
Consumul cultural a înregistrat, până la mijlocul lui 2009, cele mai scăzute valori comparativ cu ultimii cinci ani, din cauza actualei crize economice care a determinat publicul să economisească banii destinaţi unor activităţi precum teatrul, muzica ori filmul, potrivit Barometrului de Consum Cultural, lansat, ieri, de Centrul de Studii şi Cercetări în Domeniul Culturii.
„Mi s-a părut interesant de văzut în ce zone a scăzut şi a crescut consumul cultural în acest an. În ansamblu, acesta a scăzut din cauza crizei economice”, a spus, ministrul culturii, Theodor Paleologu, prezent la lansare.
Mai puţine filme, mai puţină muzică
Dacă anul trecut procentul celor care cumpărau muzică era de 63%, consumul a scăzut în acest an până la jumătate (30%). Cercetarea a arătat o scădere cu aproximativ 20% şi în cazul achiziţiilor de filme, iar consumul de teatru s-a redus cu 15%. Şi frecventarea spectacolelor de cinema a scăzut în medie cu 17%.
„Frecventarea cinematografelor este în scădere şi din cauza infrastructurii precare a sălilor de cinema, nu numai din pricina crizei economice”, a spus Liviu Chelcea, directorul Centrului.
Dintre toate activităţile culturale, sectorul de carte este printre cele mai puţin afectate, procentul celor care au cumpărat cărţi anul acesta fiind de 45% faţă de 51% în 2008. La polul opus se află activităţile care ţin de vizitarea muzeelor sau a expoziţiilor (acestea au înregistrat cea mai mică frecvenţă de vizitare din ultimii cinci ani, adică o scădere de 20%) şi călătoriile, pentru care oamenii ar trebui să aloce un buget mai mare decât pentru alte activităţi.
Se