CALENDAR GASTRONOMIC Ritualurile pagane au reusit sa supravietuiasca trecerii timpului, circuland in paralel sau stand la baza multora dintre ritualurile crestine. Sa luam de exemplu ideea de sacrificiu. S-ar parea ca de la sacrificiile umane, oferite zeilor de acum mii de ani, pana la deja obisnuitul act din zorii zilei de Sfantul Ignat ar fi cale lunga. Poate nu este chiar asa. Dar, cu siguranta, ultimul este o reminiscenta a acelor vremuri inca neapuse.
Cu timpul, jertfele umane au fost inlocuite cu cele animale, iar daca nu puteai sa tai un porc sau o gaina, macar intepai creasta unei pasari. Cateva picaturi de sange te puteau feri de multe boli. Poate astfel putem intelege "pofta" de sange din aceasta zi.
Ca si in cazul altor sarbatori, lucrul era interzis (de altfel, Sfantul Ignat ii pedepsea crunt pe cei care le incalcau). Numai participantii la ritualul de sacrificare a porcului erau scutiti de aceste interdictii. De pe 20 decembrie si pana pe 8 ianuarie, femeile nu mai aveau voie sa toarca, pentru a nu-si toarce zilele, adica sa le scurteze numarul. Nici haine nu se coseau. Cel care le purta se putea taia intr-un cutit sau orice alt obiect ascutit.
In popor se crede ca, in noaptea de Ignat, sfantul le apare porcilor in vis si le spune ca urmeaza sa moara, tot el luandu-le in zori sufletele. Daca porcul nu se taie acum, exista pericolul de a fi mancat de lupi. Sfantul Ignat nu-i ocoleste nici pe oameni. Cei care se imbolnavesc in aceasta zi vor muri curand, pana la caderea noptii sau pana la sfarsitul anului.
Cu cateva zile inainte de taierea porcului, acesta se hraneste din belsug, inclusiv cu bostani, caci din carnea lui va trebui sa se hraneasca familia pe perioada Craciunului si mult timp dupa aceea.
De altfel, bostanii capata puteri magice in ziua de Sfantul Ignat. Este bine sa se pastreze coditele, acestea putand fi folosit