Timbrul de mediu - care are valori de la sub 50 de euro, pentru un autoturism nou Euro 5, la peste 2.500 de euro, pentru unul Euro 3 de 10 ani - intră în vigoare vineri, pe fondul multiplelor decizii de restituire a vechii taxe auto, care vor costa statul, anul acesta, 400 de milioane de lei, transmite Mediafax.
Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului 9/ 2013, care prevede plata unui timbru de mediu la înmatricularea maşinilor, intră în vigoare vineri, noul sistem de taxare înlocuind vechea taxă auto.
Prin aplicarea timbrului de mediu, Fondul de Mediu este estimat să crească faţă de 2012 cu 100 de milioane de lei, dacă românii vor cumpăra aceleaşi tipuri de maşini. Suma care ar trebui să ajungă la Administraţia Fondului de Mediu (AFM), din încasarea timbrului de mediu pe 2012, este estimată astfel la 700 de milioane de lei.
Pe de altă parte, în urma deciziilor definitive de restituire a vechii taxe obţinute în instanţă, statul va plăti anul acesta o sumă estimată la 400 de milioane de lei.
Administraţia Fondului pentru Mediu, care primeşte zilnic cereri de restituire a taxei, pe baza deciziilor definitive, atrage atenţia că solicitanţii trebuie să se adreseze administraţiilor fiscale pe raza cărora îşi au domiciliul fiscal, pentru a-şi primi mai rapid banii. La administraţia fiscală respectivă va fi plătită şi actuala taxă.
Cei care au plătit vechea taxă de poluare nu vor mai plăti timbrul de mediu, în timp ce persoanele cărora le-a fost restituită taxa vor plăti timbrul la prima transcriere.
Timbrul va fi plătit o singură dată, la prima înmatriculare pe piaţa din România sau la prima transcriere, dar nu şi în cazul tranzacţiilor civile (moştenire sau partaj).
Noua formulă de calcul conduce la o creştere în medie de aproximativ 10% a sumei de plată pentru maşinile Euro 4 şi Euro 3 şi la o scădere cuprinsă între 60% şi 90% pentru cele