Un oficial din cadrul Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale a mărturisit că la ora actuală mutarea utilităţilor şi exproprierile pentru construirea drumurilor şi autostrăzilor costă mai mult decât realizarea drumului în sine.
În acest weekend a fost inaugurată şoseaua de centură a municipiului Lugoj. La finalizarea lucrării s-a tras linie şi s-a constatat că preţul unui kilometru de centură cu o bandă pe sens a costat 2,2 milioane de euro fără TVA. „Aici intră exproprierile, utilităţile şi construcţia şoselei”, a explicat directorul din cadrul CNADNR, Ovidiu Barbier.
Acesta a spus că la ora actuală o medie a lucrărilor pe ţară, arată că 53 la sută din valoarea totală a investiţiei o reprezintă mutările de utilităţi şi exproprierea terenurilor, restul banilor fiind folosiţi pentru construirea autostrăzii în sine. Pentru 10 kilometri de centură de la Lugoj numai exproprierile au costat statul 3,4 milioane de euro. „Aici sunt preţuri rezonabile faţă de Constanţa sau Bucureşti, unde preţul terenurilor este mult mai mare”, a atras atenţia Barbier.
Guvernul nu mai suportă exproprierile
Varianta de ocolire a Lugojului a fost construită din bani europeni, fonduri ISPA, 75 la sută şi bani de la Guvern 25 la sută. Banii europeni sunt însă destinaţi efectiv construcţiei drumului, exproprierile şi utilităţile fiind suportate tot de Guvern. „Când tragi linie se ajunge la o contribuţie de 50 la sută fonduri europene şi 50 la sută bani de la Guvern”, a spus premierul Emil Boc, care a atras atenţia că statul nu mai poate suporta costurile pentru exproprieri în acest ritm. „Vom lucra la un fond pentru exproprieri din vânzarea terenurilor de la ADS sau din alte resurse pentru că numai din banii de la buget nu vom putea plăti exproprierile”, a spus Emil Boc.