Ziarul Financiar şi firma de audit PricewaterhouseCoopers scot Poşta Română la raport: Cum poate un monopol să aibă pierderi de 300 milioane de lei în doi ani? Ziarul Financiar continuă seria de articole dedicate analizei performanţei companiilor de stat, după ce datele seci de la Ministerul Finanţelor au arătat că cele mai mari 35 de firme de profil au avut anul trecut afaceri de circa 10 miliarde de euro, dar au adus pierderi de aproape 500 de milioane de euro în contextul în care multe dintre ele activează în domenii strategice precum resursele minerale, energia sau transporturile.
Pentru a putea analiza mai în detaliu ce anume nu merge bine în aceste companii, Ziarul Financiar a iniţiat o colaborare cu PricewaterhouseCoopers (PwC), una dintre cele mai mari firme de audit la nivel global, prin care încearcă să scoată în evidenţă care sunt indicatorii care vorbesc despre slăbiciunile unui business de stat şi cum pot fi tratate acestea.
Întrebarea care se ridică este cum poate un monopol, cu aproape 35.000 de angajaţi şi cu 7.000 de oficii care ajung în cele mai izolate cătune ale ţării, să înregistreze pierderi?
Primul centru de pierdere a banilor: managementul
Dacă în ultimii zece ani companiile private de pe piaţa de curierat şi-au majorat profiturile, operatorul de servicii poştale a trecut pe pierderi uriaşe din 2009, sub conducerea unor şefi numiţi de către miniştrii pedelişti (Gabriel Sandu şi Valerian Vreme). Numirile politice au atras după ele alte numiri în funcţii cheie, de data aceasta bazate pe grade de rudenie sau pe relaţii de afaceri, dar fără nicio legătură cu industria. Acestea au adus contracte de milioane de euro pentru anumite firme în locul investiţiilor în centre de sortare sau sisteme informatice.
În şase ani de zile, compania a schimbat 4 directori generali, iar unul dintre ei, Dan Mihai Toader, a fost pus