Mircea Barna, un antreprenor din Cluj, fost căpitan al echipei naţionale de baschet, a decis în urmă cu aproape 15 ani că giganţi precum Nike, Adidas, Puma sau Lotto pot avea şi un competitor local în lumea sportului, aşa că a pus pe picioare Ancada, brandul singurului producător autohton de echipamente sportive profesioniste din România.
Businessul a rămas de nişă, iar vânzările s-au oprit anul trecut la 2,5 mil. euro, la jumătate faţă de perioada 2007-2008, dar antreprenorul crede în schimbarea comportamentului de consum dictat în anii de boom economic de ceea ce scria pe etichetă.
"Dacă francezul şi neamţul pot să circule cu Loganul, înseamnă că şi eu ca român pot folosi ceva românesc. Cam asta e gândirea acum, iar consuma-torul e mult mai educat", spune Barna, a cărui afacere include astăzi trei centre de producţie şi 60 de angajaţi.
Prima fabrică, cea de aparate sportive, a fost construită în 1997, iar cea de echipamente sportive în 2004. Mircea Barna a fost înainte de Revoluţie căpitanul echipei naţionale de baschet, scrie revista BUSINESS Magazin (www.businessmagazin.ro).
Fabrica "Someşul" îl desemnase să producă echipament la Cluj, unde se făceau treningurile şi echipamentele de sport, iar "Pionierul" de la Bucureşti se ocupa de partea de încălţăminte. Clubul Bayer Leverkussen i-a făcut o ofertă în 1976, însă abia zece ani mai târziu a ajuns în Germania. Anul 1989 l-a prins antrenor al echipei de baschet din Nürnberg, însă după 2002 s-a întors definitiv în România.
Ancada are astăzi trei fabrici la Cluj pentru echipamentele sportive, iar pantofii sunt produşi în mare parte în Asia. Însă, cât de curând producţia se va muta în România. "Distrugându-se infrastructura, în ţară nu mai sunt fabrici, iar pantoful sport nu e deloc simplu de construit", explică Barna.
Concret, grupul de firme produce mingi, tricouri, treningur