(Foto: )
Lipsa de implicare a opiniei publice in ceea ce priveste problemele de interes general a dus la o acuta criza in relatia cetatean-autoritati locale. Pe de o parte oamenilor, eronat, le cam sunt indiferente treburile administrativului si legislativului oradean, in vreme ce reprezentantilor acestor doua foruri le convine situatia.
Ca nu au de dat prea multe explicatii. Democratie de pe Cris. In care cetatenii s-au transformat, treptat, in simpli observatori care nu fac altceva decat sa stea pe banca de rezerve si privesc la alesii lor atunci cand adopta decizii. Si cand nu le convine, alearga si fac reclamatii prin ziare.
Lucru anormal, cu atat mai mult cu cat in cele maimulte situatii ar putea preveni acest lucru prin simpla participare la sedintele de lucru ale forurilor legislative locale.
Accesul la informatiile de interes public si dreptul de a se implica in procesul de luare a deciziilor nu sunt favoruri pe care institutiile publice le ofera cetatenilor, sunt drepturi. Consfiintite prin lege.
Exista acte normative care stipuleaza foarte clar ca institutiile sunt obligate sa ceara parerea cetatenilor inainte de adoptarea si implementarea unui proiect.
Legea 544/2001 privind liberul acces la informatiile de interes public si Legea 52/2003 privind transparenta decizionala in administrataia publica sunt doar doua dintre actele care ar trebui sa puna la dispozitia oricarui cetatean metode de a se implica in luarea deciziilor de interes public.
Traseu simplu
GAZETA a vrut sa afle care sunt dedesubturile care intretin aceasta stare anormala de lucruri si tensioneaza nefiresc relatiile dintre contribuabilul de rand si institutiile care sunt indrituite sa-i reprezinte interesele publice.