Pierderea unui client important poate avea un impact foarte mare in fluxul de numerar al afacerii tale. Recuperarea daunelor se poate intinde pe o perioada lunga, chiar daca in acest timp s-ar gasi un client nou. Wall-Street.ro a discutat cu doi consultanti si a aflat ce trebuie sa faca un antreprenor in momentul in care se confrunta cu o astfel de situatie.
"Daca vorbim de sectorul B2B (business to business), pierderea celui mai mare client poate fi intr-adevar o problema serioasa din punctul de vedere al impactului asupra veniturilor companiei. Ideal este ca fiecare companie sa implementeze un sistem riguros de management al riscurilor pe portofoliul de clienti, astfel incat sa nu ajunga intr-o situatie de dependenta fata de un client", a declarat Andreea Enache, senior marketing consultant al Ensight, una dintre cele mai mari companii autohtone de consultanta.
Diversificarea portofoliului de clienti trebuie sa fie o preocupare constanta a managementului, tocmai pentru a preintampina situatii critice in care un client major se retrage. In B2C (business to consumer), situatia este destul de diferita, dat fiind ca numarul clientilor este foarte mare si riscurile asociate pierderii unor clienti sunt mult diminuate, explica Enache.
Andrei Iordache (foto), consultant al Visionwise Consulting, spune ca un antreprenor care isi pune intrebarea «Ce fac daca pierd cel mai mare client al meu ?» se confrunta cu doua situatii delicate - prima este supravietuirea afacerii si are caracter imediat, in timp ce a doua presupune eliminarea greselilor care au condus la aceasta situatie delicata.
In functie de natura afacerii, supravietuirea companiilor care pierd clienti majori depinde in mare masura de gasirea unor clienti sau piete client noi si de flexibilitatea organizatiei. In fond, dupa cum afirma Iordache, o astfel de situatie de criza este un foart