Spania are cea mai extinsă reţea feroviară pentru trenuri de mare viteză din lume, după China. Din 1992 şi până de curând, pe liniile de mare viteză nu s-a înregistrat niciun accident mortal. Pe asta se bazau companiile spaniole când îşi adjudecau contracte feroviare în toată lumea. Acum, însă, după tragedia de la Santiago de Compostela, soldată cu 79 de morţi, spaniolii se luptă să nu piardă contracte de zeci de miliarde de euro.
Companiile private şi guvernanţii s-au mobilizat în ultimele zile să convingă autorităţile din Brazilia, Rusia, Statele Unite şi Kazahstan că produsele industriei feroviare spaniole continuă să fie sigure, în ciuda accidentului de săptămâna trecută.
Preşedintele Adif, compania care gestionează infrastructura feroviară, a explicat încă de vineri, la o zi de la producerea accidentului, că accidentul nu s-a produs „tehnic vorbind” pe o linie de mare viteză, ci pe una convenţională. Pe de altă parte, preşedintele Renfe, Julio Gomez Pomar, a ţinut să precizeze că linia nu era de mare viteză, accidentul nu s-a produs „cu un tren de mare viteză”, aşadar „nu e un accident al AVE(sistemul feroviar de mare viteză din Spania”. Într-adevăr, trenul care a deraiat nu era un AVE, ci un Talgo 250 Dual, un model hibrid care permite circulaţia pe linii de diferite lărgimi.
Surse din cadrul ministerului spaniol al Lucrărilor Publice şi al Transporturilor au dezvăluit luni pentru televiziunea publică TVE că se urmăreşte ca Uniunea Naţională Feroviară - autoritatea supremă în domeniu - să declare incidentul de la Santiago „un accident produs pe o linie convenţională îmbunătăţită”. Acest lucru ar ajuta companiile spaniole să avanseze cu licitaţia pentru linia de mare viteză din Brazilia, scrie TVE în ediţia online.
Faptul că a avut loc un accident în ultimii cinci ani poate depuncta ofertanţii sau poate duce chiar la excluderea lor din pr