Ştirea sumbră că Ai Weiwei, poate cel mai celebru artist contemporan din China, a fost arestat şi încarcerat - familia şi prietenii nu au mai auzit nimic despre el de atunci -, mă face să reflectez din nou la ale sale 100 de milioane de seminţe din porţelan pictat manual, expuse acum la Galeria Tate Modern din Londra.
Oamenii din China, pare să sugereze instalaţia, sunt ca milioanele de seminţe răspândite în vastul hol de intrare de la Tate. Nimănui nu-i pasă dacă sunt umiliţi sau călcaţi în picioare (aşa cum li s-a permis oamenilor să calce peste seminţele de porţelan la vernisajul expoziţiei). Din nefericire, Ai a devenit una dintre seminţe, libertatea sa fiind strivită sub cizma unui stat inuman.
Oficiosul guvernamental chinez Global Times îl denunţa pe Ai ca „rebel", iar în China rebelii nu sunt toleraţi. Singura posibilitate de supravieţuire pentru un individ în China este de a adopta stilul anost, anonim al seminţei de floarea-soarelui.
Potrivit unei scurte relatări publicate de agenţia oficială de presă Xinhua, Ai ar fi fost implicat în aşa-zise „infracţiuni economice", ceea ce poate însemna, practic, orice ar avea chef să plăsmuiască minţile marxist-maoiste ale conducerii. De fapt, guvernul chinez nici nu s-a decis încă dacă vrea să-l acuze de infracţiuni economice sau pentru că e un „rebel". Oricum ar fi, lumea exterioară trebuie să nu poată afla nimic despre soarta care îl aşteaptă pe Ai.
Dar motivul adevărat al arestării lui Ai e evident. Când poliţiştii i-au luat cu asalt atelierul, i-au cerut soţiei lui, Lu Qing, să le spună „ce a scris Ai pe internet".
În viziunea guvernului chinez, un artist care are curajul să-şi ridice vocea pentru „seminţele de floarea-soarelui" şi să cultive o gândire independentă este o ameninţare directă pentru securitate. El trebuie pus sub control, amuţit. Desigur, Partidul Comunist Chinez îi va fa