Cuvant admirabil, definit in Dex (care citeaza monumentalul dictionar etimologic al limbii romane al lui Cioranescu) drept inselaciune, subterfugiu la jocul de carti, incercare de a induce in eroare adversarul asupra valorii cartilor pe care le ai in mana.
Cuvant admirabil, definit in Dex (care citeaza monumentalul dictionar etimologic al limbii romane al lui Cioranescu) drept inselaciune, subterfugiu la jocul de carti, incercare de a induce in eroare adversarul asupra valorii cartilor pe care le ai in mana. Provenit de la cuvantul turc "kacurmac", a alunga (Popescu-Ciocanel; 18), tactica este adoptata pentru a-l dezorienta pe adversar si a-l obliga sa se retraga. Mai putin sigur etimonul lui Saineanu, III, 24, "kacirma", in turceste, contrabanda.
Tehnica pe care, din pacate, nu o stapanesc, drept care n-am mai jucat carti (ma refer mai ales la poker) de pe la jumatatea secolului trecut. In ultimele decenii prefer computerul, partener calm, neutru, imposibil de pacalit, care nu te lasa sa trisezi, nici macar la pasiente.
Deloc surprinzator, cacealmaua joaca rolul unui mecanism de supravietuire in lumea animala. Ascultand broastele dintr-un iaz am putea crede ca masculii mai puternici oracaie mai tare. Astfel ei incearca (si reusesc) sa-si alunge rivalii pe care se presupune ca i-ar invinge in lupta dreapta.
Vorba sa fie. De fapt, broscoii mici si slabi zbiara cat pot de tare si isi intimideaza adversarii. Totul depinde de numarul masculilor implicati in acest amestec de adevar si minciuna. Cacealmaua biologica este cel putin la fel de veche ca si fabulele lui Esop, inca o dovada de subtilitate in natura.
In secolul al XIX-lea, George Romanes incepe sa se ocupe de animalele care mint cu folos. Minciuni poate banale la prima vedere, precum fluturii care imita specii otravitoare pentru a nu fi mancati de pasari. In interiorul unei spec