Angajatii romani pe vasele de croaziera sau in restaurantele si hotelurile din strainatate tin cu dintii de slujba si, deocamdata, nu vor invada piata fortei de munca romaneasca, considera Razvan Pirjol, directorul general al scolii de training in HoReCa, THR Group.
Desi managerii de hoteluri si restaurante se asteptau ca recesiunea economica sa alunge angajatii romani din tarile turistice ca Spania (unde somajul a atins cote de 18% in luna iunie), Italia sau Grecia, piata fortei de munca romaneasca sufera de o lipsa de angajati certificati si profesionisti in segmentul HoReCa (hoteluri, restaurante, catering).
“Si noi, ca scoala de formare a fortei de lucru specializate in HoReCa, ne asteptam sa vina valul de personal din afara. Se stie ca orice persoana care lucreaza in acest domeniu trebuie sa obtina o certificare de la o scoala de formare si sa capete o diploma eliberata de Stat. Insa numarul de cursanti nu a crescut semnificativ in criza, asa cum ne asteptam”, sustine Pirjol, care, citand surse neoficiale, apreciaza ca peste 20.000 de romani lucreaza in HoReCa in strainatate.
THR Group organizeaza cursuri de training si de formare profesionala pentru 5 000 de persoane anual, un numar in continua scadere in ultimii ani. Dintre acestia, mai mult de 30% participa la cursuri de management in HoReCa. Cu toate ca procentul este semnificativ, majoritatea se inscriu la cursuri pentru obtinerea unui certificate care le permit deschiderea si administrarea unui hotel sau a unui restaurant. Mai putin de jumatate din absolventii cursurilor de management practica in realitate job-ul, conform lui Pirjol.
Cel mai important motiv pentru care restaurantele si hotelurile din Romania raman inca departe de ceea ce isi doresc angajatii romani din strainatate tine de nivelul salarial. “O camerista in Romania castiga 800 sau 1000 de lei (200 – 250 de euro). Ni