Când pleacă în acţiune, de regulă, pompierii folosesc maşini de pe vremea bunicilor. Au sute de mii de kilometri la bord şi, pentru a nu-i lăsa la greu, mecanicii şurubăresc zi de zi sub capotele autospecialelor.
Zilnic, echipajele de pompieri din cadrul Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă (ISU) „Mihail Grigore Sturdza“ din Iaşi se luptă nu doar cu flăcările, ci şi cu emoţiile provocate de câteva autospeciale, trecute demult de prima tinereţe. „Bătrânele doamne“ ROMAN sunt zece la număr şi au fost fabricate în anul 1980, la Braşov. Din cauza vechimii, necesită o atenţie sporită din partea mecanicilor.
„Deşi sunt fabricate în anii ’80, autospecialele sunt întreţinute zilnic şi menţinute în stare de intervenţie, având caracteristicile tehnice necesare obţinerii inspecţiei tehnice periodice. În schimb, funcţionează în coformitate cu standardele anilor în care au fost produse“, a spus lt. Silvia Spiridon, purtător de cuvânt la ISU Iaşi.
În unele situaţii, pentru a fi siguri că echipajele ajung la incendiu, sunt trimise şi câte două maşini, astfel încât dacă una se defectează, cealaltă poate îndeplini misiunea. Autospecialele ROMAN au însă şi un avantaj major faţă de restul maşinilor din dotarea ISU, respectiv cantitatea de apă transportată.
„Bătrânele doamne“, înlocuite peste un an
În momentul de faţă, pe lângă cele zece autospeciale ROMAN, ISU mai are în dotare două autospeciale de stingere a incendiilor cu apă şi spumă Iveco Magirus şi o autospecială cu apă şi spumă Dac Lancer. Pe lângă acestea, în garajul ISU se mai găsesc trei autospeciale destinate transportării victimelor, o maşină pentru intervenţii la accidente colective, şase ambulanţe şi o autospecială pentru descarcerări. Reprezentanţii ISU Iaşi speră ca până anul viitor să scape de rable. „Prin programul Operaţional regional ce se desfăşoară până