Consultantul Codruţ Pascu a coordonat proiecte de strategie pentru companii ca British Telecom, Shell sau Orange. Sursa: Vlad Stănescu
Puterea marilor companii depinde în egală măsură de bani şi de strategie. Al doilea ingredient este cel pe care Codruţ Pascu, şeful biroului din Bucureşti al celei mai mari firme de consultanţă europene - Roland Berger, îl livrează sub formă de „materie cenuşie“. Deşi are puţin peste 30 de ani, Codruţ Pascu are o experienţă de 10 ani în consultanţă, dintre care jumătate petrecuţi la Londra.
În 2005, era cel mai tânăr şef al unui birou deschis de o firmă internaţională de profil în România. „Cea mai mare satisfacţie o am când sunt solicitat pentru servicii de strategie de firme de top precum BP, Shell, Orange, Vodafone sau British Telecom“, explică el. În România, a condus restructurarea Distrigaz Nord şi a integrat compania în grupul E.ON, proaspătul proprietar, iar la nivel mondial a lucrat în proiecte pentru giganţi petrolieri ca British Petroleum şi Shell.
Lecturi decisive
Ajuns consultant imediat după ce a terminat facultatea, Codruţ Pascu îşi aminteşte de primul proiect: „Trebuia să învăţ în două zile industria auto din Bulgaria şi să fac un material de prezentare de 4-5 pagini despre asta, lucru ce mi se părea aproape imposibil atunci“. El crede că cel mai important pentru un aspirant în acest domeniu este să fie o persoană curioasă şi cu spirit analitic.
În „strategie“, experienţa dintr-o carte poate fi decisivă. „Am rămas marcat de o carte scrisă de un evreu din Rusia, Daniel Yergin, numită «The Prize. The Epic Quest for Oil, Money and Power». Din această lectură am aflat multe despre dinamica petrolului şi a energiei pe piaţa mondială. De exemplu, în Primul Război Mondial, Churchill a decis să treacă flota de pe cărbune pe petrol, iar din acel moment, petrolul