Cu ce realizări intră preşedintele SUA în cursa, încă fără pericole, pentru alegerile din 2012, dar şi ce îi pot reproşa astăzi americanii. Corespondenţă din Chicago, oraşul unde Barack Obama şi-a întâmpinat istorica alegere. Săptămâna trecută, Barack Obama şi-a anunţat decizia de a candida pentru un al doilea mandat la preşedinţia Statelor Unite. Anunţul a fost făcut public prin intermediul unui email trimis la peste 13 milioane de suporteri, cu aproximativ 19 luni înaintea alegerilor prezidenţiale. O metodă destul de neobişnuită, spun analiştii americani. În ultimii 60 de ani, preşedinţii care au candidat pentru un al doilea mandat şi-au anunţat decizia fie prin intermediul unui mesaj televizat transmis de la Casa Albă, fie în cadrul unei apariţii publice unde erau înconjuraţi de mii de suporteri.
Metoda impersonală, dar inedită, folosită de Barack Obama este însă bazată pe o serie de obiective strategice care ţin cont de contextul politic în care actualul preşedinte va încerca să fie reales, costurile unei campanii de succes, nemulţumirile americanilor de rând, realizările şi eşecurile preşedintelui din ultimii doi ani dar şi de faptul că Partidul Republican nu a promovat până în acest moment un candidat credibil pentru preşedinţia Statelor Unite.
Scena istorică
Când Barack Obama a câştigat alegerile prezidenţiale, pe 4 noiembrie 2008, mă aflam în parcul Grant din Chicago, la numai 30 de metri de scena de unde acesta urma să se adreseze celor peste un milion de suporteri adunaţi să sărbătorească victoria senatorului din Illinois. Momentul în care Obama a urcat pe scenă a reprezentat un punct de cotitură în istoria Statelor Unite pe mai fronturi, unele pe care le vom regăsi în dezbaterea publică în cursul următoarei campanii electorale.
Previzibil, cel mai important aspect al acelui rezultat era faptul că SUA urma să aibă primul preşedinte