Proprietarii de maşini la mâna a doua aduse din străinătate pot economisi bani dacă fac dovada că automobilul este sub standardul categoriei din care face parte. Spre exemplu, taxa este mai mică pentru un automobil care nu este dotat cu ABS sau aer condiţionat, ori dacă maşina este uzată. Formula după care se calculează acum taxa a introdus indici noi, un exemplu fiind rulajul anual mediu al maşinii. Dacă acesta este mai mare decât cel considerat standard, taxa auto scade. Totul trebuie demonstrat printr-o evaluare tehnică, însă aceasta se face contra cost. Ordonanţa intrată în vigoare la 1 iulie prevede că valoarea taxei stabilite de guvern poate fi contestată de un proprietar care se simte nedreptăţit fiindcă a plătit prea mult. Legea îi dă dreptul să conteste valoarea taxei şi proprietarul maşinii poate demonstra, cu ajutorul expertizei tehnice, că ar trebui să plătească mai puţin în contul înmatriculării deoarece are o maşină mai uzată sau mai puţin dotată.
Numai că diferenţa de bani se poate recupera doar scoţând alţi bani din buzunar pentru achitarea evaluării maşinii, operaţiune denumită „determinarea deprecierii autovehicului rulat“, pe care o face Registrul Auto Român (RAR). Proprietarii maşinilor de mâna a doua, aduse din afara României, sunt obligaţi să plătească 243 de lei pentru autovehiculele cu masă mai mică de 3,5 tone şi 300 de lei pentru cele care cântăresc mai mult. Cu alte cuvinte, evaluarea stării tehnice a maşinii îi obligă pe români să accepte taxa impusă.
Spre deosebire de taxa de primă înmatriculare, pentru care se lua în calcul norma de poluare a maşinii, noua taxă auto are în vedere emisia de noxe, exprimată în grame/kilometru. În cazul maşinilor non-Euro, Euro 1 şi Euro 2, valoarea emisiei de dioxid de carbon în cifre nu este necesară, dar este obligatorie pentru motoarele de la Euro 3 în sus şi în cazul maşinilor aduse din State