Sprechen Sie Deutsch? In ultimii 10 ani, din ce in ce mai multe companii de pe piata energiei, gazului, retailului si a materialelor de constructii au inceput sa vorbeasca limba germana, deruland investitii de sute de milioane de euro. Metro, E.ON sau HeidelbergCement sunt doar cateva dintre firmele germane care au pariat pe Romania si acum culeg castigurile.
Retail: Au fost printre primii
Retailerii germani au fost primii jucatori internationali care au avut curajul de a intra pe piata romaneasca intr-un moment in care Romania nu era locul ideal pentru investitori, iar acum deruleaza afaceri de peste 2 miliarde de euro anual.
In 1996, germanii de la Metro au fost prima companie multinationala ce a deschis un magazin cash& carry in Romania, intr-o perioada in care economia romaneasca trecea printr-o criza. Si-au asumat un risc si au castigat, acum fiind cel mai mare jucator de pe piata, cu vanzari de aproape 1,32 miliarde de euro in 2005.
Metro si-a extins in ultimii ani prezenta pe piata locala si prin intermediul diviziei de magazine de bricolaj Praktiker (pe care a vandut-o intre timp la nivel international), iar de anul acesta prin divizia de hipermarketuri Real.
Compania germana a efectuat anul acesta o schimbare la nivel de management, aducandu-l la conducere pe francezul Francois Oliver, cel care a condus timp de 7 ani operatiunile de pe piata locala ale grupului francez Carrefour.
Praktiker a deschis primul magazin de pe piata locala in toamna anului 2002, in imediata apropiere a Metro Cash & Carry din Voluntari. De atunci, divizia de magazine de bricolaj Praktiker a deschis in fiecare an cate trei unitati. Exceptia a fost reprezentata de anul trecut, cand germanii au deschis patru magazine, acesta fiind cel mai prolific an de pana in prezent.
Spre deosebire de principalul sau concurent pe piata locala, retea