Piaţa a scăzut cu 40,4% în prima jumătate a anului, comparativ cu perioada ianuarie-iunie 2008, la 664 milioane de euro, şi cu 46,8% în al doilea trimestru, la 308 milioane euro, potrivit unui studiu realizat de GfK.
Sectoarele de electrocasnice mici şi de telecomunicaţii au scăzut cu 22,1% şi 25,8% în prima jumătate a anului, iar vânzările de electrocasnice mari au avut un trimestru mai bun, comparativ cu începutul anului, dar rezultatele pentru anul curent indică o scădere de 37,1%.
Echipamentele de electronice de folosinţă îndelungată au înregistrat un declin de 42,6%, urmat de sectorul foto care a coborât de 43,2% în primele şase luni. Sectoarele IT şi de echipamente de birou au avut cea mai accentuată scădere, de 47,2% şi, respectiv, de 51,4%. În trimestrul al doilea, electrocasnicele mici şi-au continuat ritmul de scădere, coborând cu 27,6% faţă de acelaşi interval al anului trecut, la 16 milioane euro.
Performanţa negativă a sectorului este alimentată de cererea slabă pentru aproximativ toate categoriile de produse importante. Produsele care au avut cel mai mult de suferit sunt aparatele de ras şi epilat, aspiratoarele şi aparatele pentru prepararea alimentelor, care reprezintă aproximativ 75% din valoarea totală.
Potrivit GfK, tendinţa negativă reflectă o scădere accentuată în ceea ce priveşte puterea de cumpărare a oamenilor, cauzată de descreşterea venitului şi de resursele financiare reduse. De asemenea, deprecierea monedei locale a influentat evoluţia valorică a acestui segment de piaţă.
"Un alt motiv pentru cererea slabă ar putea fi numărul mare de români a căror mentalitate cu privire la economisirea banilor se bazează pe convingerea că aparatura trebuie folosită până când se uzează, fără a fi înlocuită cu alta care foloseşte o tehnologie mai bună sau care are caracteristici tehnice inovative"