Rana Foroohar și R.M. Schneiderman analizează (în Newsweek din 15 noiembrie a.c.) actuala situație a crizei și a șomajului generat de aceasta în SUA. Unele dintre posibilele soluții de ieșire din criză ne-ar putea interesa și pe noi, în România.
În SUA, creșterea economică postrecesiune este încă înceată și rata șomajului ridicată (aproape 10%). Actuala criză se dovedește, însă, diferită de altele precedente. Dacă atunci nu se găseau locuri de muncă în nici unul dintre domeniile economiei, acum lipsa joburilor este concentrată cu precădere în trei sectoare: construcții, producție (în special sectorul de mașini) și finanțe.
Alte sectoare economice sînt, însă, mai puțin afectate de criză. Printre ele, educația și sistemul sanitar, în cazul cărora se poate sesiza chiar o creștere. De asemenea - întreprinderile orientate către export, precum și cele care se ocupă de tehnologii, mărfuri de larg consum și agricultură.
Legătura dintre toate aceste categorii sînt piețele de peste ocean, în special cele recent apărute. Aproape orice companie ce livrează produse unor națiuni în dezvoltare rapidă precum China, India sau Brazilia se descurcă, în general, foarte bine. Majoritatea marilor companii americane cîștigă mai mult de jumătate din venitul lor în străinătate.
După Goldman Sachs, 70 milioane de noi consumatori din aceste țări se alătură clasei de mijloc în fiecare an și vor electronice, bunuri de larg consum și mobilă produse de firme din SUA (Procter@Gamble și Apple se numără printre companiile care profită de acest lucru). Guvernele acestor țări sînt, de asemenea, interesate să construiască noi fabrici, drumuri și poduri – ceea ce înseamnă contracte pentru firme americane care produc utilaje în domeniu.
De aici nu rezultă, neapărat, că sectorul producție a cîștigat teren: James Manyka, directorul McKinsey Global Institute afirmă că, în ul