Declaraţia unică integrează majoritatea informaţiilor care se găsesc în prezent în declaraţiile fiscale (impozitul pe veniturile din salarii şi contribuţiile sociale datorate de către contribuabilii care au calitatea de angajatori sau asimilaţi ai acestora), precum şi în declaraţiile privind evidenţa nominală a asiguraţilor, eliminând, astfel, informaţiile redundante declarate în prezent de către contribuabili, potrivit informaţiilor furnizate Capital de către Agenţia Naţională de Administrare Fiscală (ANAF).
Întrucât contribuabilii sunt deja familiarizaţi cu o mare parte din conţinutul formularului, ANAF consideră că nu se pune problema unor dificultăţi majore în completarea declaraţiei unice. Formularul 112 pentru declaraţia unică a fost postat pe site-ul ANAF, www.anaf.ro, astfel încât în cazul constatării unor dificultăţi de către contribuabili să se poată opera ajustări în timp util.
Proiectul declaraţiei unice este rezultatul unor activităţi derulate pe parcursul mai multor luni de către specialiştii din cadrul Caselor de Asigurări Sociale, Agenţia Naţională de Administrare Fiscală şi Ministerul Finanţelor Publice în vederea creării unui cadru legal, construirii formularului declaraţiei unice şi a infrastructurii informatice necesare funcţionării acestei declaraţii.
Adoptarea cadrului legal şi anume, proiectul de Ordonanţă de urgenţă pentru modificarea şi completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul Fiscal şi reglementarea unor măsuri financiar – fiscale şi proiectul de Hotărâre de Guvern privind modelul, conţinutul, modalitatea de depunere şi de gestionare a “Declaraţiei privind obligaţiile de plată a contribuţiilor sociale şi evidenţa nominală a persoanelor asigurate” se face cu întârziere pentru că a existat şi o incertitudine cu privire la dispoziţiile din Legea pensiilor nr. 19/2000. Întârzierile în adoptarea legislaţiei au impiedica