Corul bisericii din satul Boian, comuna Ceanu Mare, a reintrodus în repertoriu de câţiva ani încoace şi „Tri păcurăraşi", o variantă locală a baladei „Mioriţa".
„Tri păcurăraşi" este una dintre cele peste o mie de variante ale baladei „Mioriţa", culese de-a lungul deceniilor din toate colţurile ţării. Varianta transmisă, prin viu grai, din generaţie în generaţie în zona Ceanu Mare, Cluj, a fost redescoperită în urmă cu patru ani, în cătunul Gerea şi în satul Boian, de către mai mai mulţi culegători de folclor. Acum, balada este cântată în biserică. „Nu ştiam de existenţa unui astfel de cântec popular. Acum vreo patru ani, în aceste zone am mai întâlnit doar trei bătrâne care reproduceau cu exactitate versurile", relatează Dumitru Tritean, referent al Primăriei Ceanu Mare.
Colindă cântată pe tot parcursul anului
Potrivit referentului, „Tri păcurăraşi" este o variantă mai simplă a baladei „Mioriţa". „La noi, de exemplu, nu există cioban vrâncean sau ungurean. Se pomeneşte doar de un oier mai «străinel». În plus, nici Mioriţa nu apare, însă există în text cele trei elemente importante: cadrul epic, hotărârea ciobanilor de a-l ucide pe cel străin, precum şi testamentul acestuia", explică Dumitru Tritean.
În urmă cu câteva zeci de ani, „Tri păcurăraşi" se cânta chiar şi în biserică, mai ales în preajma sărbătorilor de iarnă. Cu timpul, însă, obiceiul s-a stins. A fost reluat acum patru ani, la iniţiativa lui Dumitru Tritean. „Am înregistrat balada cântată de una dintre cele trei bătrâne, care acum este coordonatoarea corului bisericii din Boian, Marişca Poponeţ. Aceasta le-a învăţat şi pe celelalte 10 femei din cor şi, astfel, tradiţia s-a reluat. Ar fi fost păcat să se piardă o asemenea comoară", mai spune Tritean.
Bucuria de a cânta
„Eu am învăţat versurile de la bunicii mei. Copil fiind, ţin minte că «Tri