Nudul este o materie prima propagandistica eficace, dar foarte riscanta: eficace pentru ca socheaza atunci cand este plasat intr-un context grav si riscanta pentru ca, in anumite medii, poate produce efecte de respingere, contrare celor scontate.
Poate de aceea, in societatea ipocrit puritana a Europei inceputului de secol XX, abia destelenita prin curentul Art Nouveau, nudul feminin a fost o prezenta rarisima in iconografia de propaganda a incrancenatului Prim Razboi Mondial.
In 1914, in vechiul Regat, niciodata prea rigid in privinta normelor moralitatii sexuale, ilustratorul Nicolae Gaina, raspunzand probabil unei anumite comenzi generate de o stare de spirit destul de inflamata existenta la momentul respectiv, realiza o violenta alegorie nationalista multiplicata si circulata pe carti postale. Compozitia, potrivit trendului epocii, avea o puternica componenta emotionala, cu un subtil racord senzual-erotic spre barbatia romanului verde: Transilvania - fecioara adulta - purtand pe brat micuta Bucovina - surioara sa mai mica -, ambele suferind, nude si neputincioase, in ghearele sangerosului vultur bicefal austro-ungar. Picaturile de sange scurse din ciocurile bestiei incoronate intrau perfect in consonanta cu violenta cromatica si pe fundalul rosu si negru al lucrarii.
Pe versoul acestei carti postale, intr-un text imprimat, persuasiunea se realiza prin apelul la argumente rationale: "Austro-Ungaria: in 1604 (sic) ucide pe Mihai Viteazul; in 1718-1739 rapeste Oltenia; in 1775 ne fura Bucovina, cu vechia capitala a Moldovei, Suceava si cu mormantul lui Stefan cel Mare si sfant; in 1789 omoara cu miile pe Romanii din Ardeal, partasi ai rascoalei lui Horia si Closca; in 1856 se impotriveste la Unirea Principatelor; in 1866 se impotriveste la domnia ereditara in Romania; in 1877 se invoieste la Reichstadt cu Imparatul rusesc ca sa ocup