În timp ce procentul de fidelitate a cititorilor de cotidiene centrale de calitate nu depăşeşte 20%, acesta poate atinge şi 50% la presa locală. Teoria potrivit căreia românii sunt mai În timp ce procentul de fidelitate a cititorilor de cotidiene centrale de calitate nu depăşeşte 20%, acesta poate atinge şi 50% la presa locală.
Teoria potrivit căreia românii sunt mai ataşaţi de ziarele locale şi regionale faţă de cotidienele centrale este confirmată de sondajele de audienţă. Primele nouă cotidiene locale, în privinţa audienţei, deţin mai mulţi cititori fideli decât ziarele editate la Bucureşti.
Despre consumatorul de presă din provincie, ferit de "nevroza bucureşteană", se spune că preferă să citească un ziar local (dimineaţa), în care află noutăţile din oraşul în care trăieşte, şi să urmărească ştirile tv (seara) pentru a afla ce se mai petrece în "lume" (morţi şi răniţi pe şoselele ţării, bătrâne văduve agresate, disputa între "palate" şi gâlceava partidelor). Acest comportament este susţinut, în parte, de cifrele Studiului Naţional de Audienţă (SNA) pentru presa scrisă. Există ziare locale care deţin audienţe mai mai decât ale cotidienelor centrale de calitate.
De asemenea, ponderile cititorilor fideli (persoane care au citit respectivul ziar de 5-6 ori pe săptămână) din totalul audienţei sunt mai mari la ziarele locale decât la cele centrale. Astfel, dacă în cazul "centralelor", ponderea cititorilor fideli nu depăşeşte 20%, la primele nouă "locale" analizate, aceasta ajunge şi la 50%.
Un exemplu este ziarul "Monitorul de Botoşani", ai cărui cititori fideli reprezintă 48,5% din totalul audienţei sale. Conform SNA, acest ziar are doar 7.000 de cititori ocazionali (1-2 lecturi pe săptămână). Cititorii săi fideli sunt preponderent femei (61,7%).
Din cele nouă titluri analizate, "Monitorul de Botoşani" stă cel mai bine