Modificarea platii TVA la incasarea facturii trebuie sa rezolve problemele de cash-flow ale societatilor, sa reduca evaziunea fiscala si sa contribuie la cresterea gradului de colectare a TVA la buget, insa, pe de alta parte, implementarea acestei masuri, fara o strategie detaliata de aplicare, poate sa afecteze indirect mediul economic, sustin specialistii de la Nexia International.
„Modificarea trebuie facuta cu multa responsabilitate astfel incat atat sistemul de stat pentru colectare, cat si agentii economici sa fie pregatiti. Daca Guvernul va aplica masura, asa cum a anuntat, de la 1 ianuarie 2013, atunci organele statului ar trebui sa elaboreze cat mai repede norma de aplicare si sa ofere contribuabililor transparenta si o cat mai buna informare in legatura cu aplicarea masurii. Daca vom lasa informarea pe ultima suta de metri, asa cum suntem obisnuiti, riscam un mare haos”, a precizat Luminita Ristea, partener CRG Nexia.
Implementarea acestei masuri poate genera o crestere a activitatilor contabile a societatilor. Aceasta se traduce in ore si competente suplimentare, deci in personal supliementar, la care se adauga costurile cu actualizarile de programe informatice pentru tinerea evidentei contabile.
“In general agentii economici cu cifre de afaceri sub 500.000 de euro nu sunt dispusi sa investeasca in servicii contabile si fiscale de calitate, adesea evidenta contabila fiind deficitara. Odata cu aplicarea noii masuri vor fi obligati sa-si suplimenteze activitatea contabila si implicit sa plateasca suplimentar pentru astfel de servicii, altfel riscand amenzi in urma controalelor fiscale”, a mentionat Ristea.
In Romania sistemul contabil are la baza principiul contabilitatii de angajamente, adica facturile emise si primite se inregistreaza la data primirii lor si nu la data decontarii lor, respectiv, incasarii si platii. Principiul