România are în prezent 546 de kilometri de autostrăzi şi variante de ocolire la standard de autostradă. Dintre aceştia, 431 kilometri au fost construiţi după 1989, de unde reiese că în fiecare an România a construit în medie circa 18 km de autostradă, în timp ce alte ţări inaugurează anual câte 200-300 de km de autostradă.
Gândul a calculat recent, pe baza celor mai recente informaţii Eurostat, că România deţine cea mai mică reţea de autostrăzi pe cap de locuitor din Uniunea Europeană. Avem doar 2,4 centimetri de autostradă pe cap de locuitor, de trei ori mai puţin decât bulgarii şi de opt ori mai puţin decât germanii.
Premierii care s-au succedat de-a lungul anilor s-au înghesuit să ţină discursuri şi să taie panglicile tricolore la bucăţi de autostrăzi, uneori fiind inaugurat chiar şi de două ori acelaşi tronson, mai întâi pe un sens, şi apoi şi pe celălat sens de circulaţie, sau mai întâi câţiva km şi apoi restul.
Pentru că lucrările la autostrăzi s-au desfăşurat, cu mici excepţii, în ritm de melc, ceea ce a inaugurat un premier era demarat pe vremea altuia.
Campion la tăiatul panglicilor a fost premierul Emil Boc, care a deschis circulaţia pe 139 de km de autostradă.
Victor Ponta a participat la deschiderea circulaţiei pe 101 km, iar alţi 32,5 km au fost deschişi circulaţiei, pe timpul mandatului său, dar fără discursuri şi tăieri de panglici.
Adrian Năstase a tăiat şi el panglicile pentru 97,7 km, în timp premierul Călin Popescu Tăriceanu a tăiat, în timpul mandatului său, panglica pentru doar 15,2 km, pe centura de ocolire a Piteştiului. Tăriceanu a ţinut însă să taie panglica, în vara anului trecut, umăr la umăr cu Victor Ponta, pe Bucureşti-Ploieşti, având în vedere că lucrările au început pe timpul când el deţinea şefia Guvernului.
În cele două luni şi jumătate cât a fost şeful Executivului, Mihai Răzvan Ungure