Un studiu efectuat de catre Asociatia Americana de Management releva faptul ca managerii din nivelurile superioare si de mijloc isi consuma aproximativ 2 ore din timpul lor pentru solutionarea unor situatii conflictuale.
Tot mai multi specialisti considera managementul conflictului ca fiind la fel de important ca si celelalte functii ale managementului.
Se poate spune ca nu exista organizatie fara conflicte, dupa cum nu exista grup social fara frictiuni. De altfel, acolo unde interactioneaza cel putin doi oameni, se creaza mediul propice aparitiei si dezvoltarii conflictelor. Si, cu toate acestea, putini stiu ce este cu adevarat conflictul. El reprezinta un proces de opunere si confruntare ce poate aparea intre diferiti indivizi sau grupuri, atunci cand fiecare urmareste urmareste propriile interese. Trebuie remarcat faptul ca un conflict intre grupuri poate aparea numai atunci cand acestea difera intre ele, dar sunt dependente unele de celalalte.
Pentru a simplifica analiza manageriala, procesul conflictului poate fi defalcat in cinci secvente, si anume: Conflictul latent, Conflictul perceput, Conflictul simtit, Conflictul manifest si Conflictul final.
Este conflictul necesar?
Componenta inerenta a societatii, dar mai ales a grupurilor, conflictele au din punct de vedere psiho-social atat aspecte negative, cat si pozitive, putand genera haos, dar si progres, dezbinare sau coeziune. Printre efectele benefice ale conflictelor se numara:
1. Diminuarea tensiunilor acumulate, ajutand la stabilizarea si integrarea membrilor.
2. Posibilitatea grupurilor de a-si exprima parerile si doleantele. Impulsurile astfel aparute se pot consuma mai eficient datorita efectului de transformare a acestora in schimbari.
3. Mentinerea nivelului de stimulare necesar creativitatii, conflictele intergrup putand reprezenta o sursa de motivare in