ROMANA
I. OBIECTIVE
Prin sustinerea examenului de capacitate la aceasta disciplina, elevul va trebui sa faca dovada capacitatilor, abilitatilor si deprinderilor specifice, dobandite pe parcursul celor patru ani de gimnaziu, continute in urmatoarele sarcini de lucru:
A. Capacitatea de receptare a mesajului scris (C I)
•Sa identifice tipurile de text (literar, nonliterar), trasaturile specifice ale respectivelor texte, precum si modurile de expunere, momentele subiectului, ideile principale si secundare;
•Sa opereze cu sensul propriu si figurat al cuvantului, prin raportare la contextul mesajului scris;
•Sa recunoasca figurile de stil/procedeele de expresivitate artistica si celelalte notiuni de teorie literara invatate, prin aplicarea pe un text studiat sau la prima vedere;
•Sa recunoasca elementele de fonetica, de vocabular, de morfologie, de sintaxa si sa opereze cu acestea, avand ca suport un text studiat sau la prima vedere;
•Sa recunoasca si sa opereze cu valorile expresive ale categoriilor lexical-semantice, morfologice si sintactice, prin aplicarea pe un text literar sau nonliterar dat;
•Sa interpreteze valorile expresive ale topicii si ale punctuatiei.
B. Capacitatea de exprimare scrisa (C II)
•Sa redacteze rezumatul unui text literar, studiat sau la prima vedere;
•Sa caracterizeze un personaj dintr-un text studiat sau la prima vedere;
•Sa argumenteze intr-o compunere, conform unor cerinte specificate, apartenenta unui text la un gen sau la o specie literara;
•Sa analizeze un text, valorificand structura acestuia si resursele expresive ale limbii;
•Sa redacteze diferitele texte cu destinatie functionala: scrisoare, telegrama, cerere, invitatie;
•Sa aplice, in redactarea unui text, normele ortografice si de p