Afacerile întreprinderilor mici şi mijlocii (IMM) din SUA au scăzut drastic de la declanşarea crizei economice, ceea ce nu le mai face atractive pentru bănci.Aversiunea faţă de risc a băncilor a făcut ca micii întreprinzători să nu mai poată obţine împrumuturi şi să li se limiteze sumele disponibile pe acordurile de credit. Pe fondul diminuării liniilor de creditare obişnuite, foarte multe IMM au fost obligate să recurgă la cardurile de credit. Însă şi pentru acestea, băncile şi companiile care le emit au redus limitele sumelor disponibile în aceste conturi.
Conform datelor publicate de National Small Business Association, 59% din IMM din SUA apelau în luna aprilie la cardurile de credit pentru a-şi finanţa activitatea curentă faţă de numai 44%, la sfârşitul anului trecut.
Cardul de credit, sursă de finanţare pentru IMM
Numărul patronilor de IMM care utilizează cardurile de credit, pentru a-şi cumpăra de la agrafe de birou la utilaje de construcţii, reprezenta în 1993, doar 16% din totalul IMM. În prezent, acest sector a ajuns să reprezinte 11% din veniturile totale ale Visa şi MasterCard, faţă de 3% în 1998, se arată în Raportul Nilson privind sectorul cardurilor de credit din SUA.
Condiţiile de utilizare a cardurilor de credit s-au înrăutăţit în perioada de recesiune. Trei sferturi dintre firmele mici şi mijlocii se plâng cu privire la reducerile limitelor de creditare operate de bănci în ultimele şase luni. Această măsură nu le-ar fi afectat afacerile, dacă ar fi fost disponibile alte surse de finanţare.
Însă accesul la credite bancare este mult mai dificil în prezent. De altfel, tuturor clienţilor li s-au majorat dobânzile şi li s-au diminuat sumele disponibile pe cardurile de credit. Însă, în timp ce clienţii persoane fizice vor fi protejaţi de anul viitor faţă de abuzurile băncilor, printr-