Începând de astăzi, la Râşnov are loc cea de-a doua ediţie Mistery & Thriller Festival, acţiune organizată de "Romania Crime Writers Club”. Invitatul de onoare al acestui an este Jim Madison Davies, preşedinte al "International Association of Crime Writers” Sef al Catedrei de Creative Writing de la Universitatea din Oklahoma şi colaborator permanent al World Literature Today, căruia i-am adresat câteva întrebări...
● Cât de mult sunteţi în temă cu romanul poliţist românesc?
La fel ca marea majoritate a americanilor, nu ştiam prea multe despre literatura din România la modul general. Nu există multe traduceri în limba engleză, cu atât mai puţin cele ale romanelor de ficţiune. Comparativ cu alte naţionalităţi, numărul imigranţilor români din America este relativ destul de mic, ceea ce înseamnă că editurile nu se pot adresa unui public larg, cum este cazul comunităţilor de irlandezi şi italieni, spre exemplu. De asemenea, în timpul Războiului Rece nu s-au publicat multe romane ale autorilor din Europa de Est. Abia acum, datorită faptului că i-am cunoscut pe scriitorii George Arion şi Bogdan Hrib, încep să aflu tot mai multe despre romanul poliţist din România.
● După Revoluţie multe romane poliţiste au fost date la o parte pentru că eroii – de cele mai multe ori căpitani de miliţie – erau şi ei daţi la o parte din istorie. Probabil aşa s-a întâmplat şi în alte ţări din est. Cât de puternic instrument de propaganda este romanul poliţist?
Divertismentul este ţelul principal al autorilor britanici şi americani. Cu toate acestea, orice poveste scrisă, oricât ar părea de trivială, are o anumită valoare. Pozitivul şi negativul sunt sugerate prin triumful ori insuccesul personajelor, indiferent dacă autorul şi-a propus acest lucru ori nu. Aşadar, romanul poliţist chiar este un puternic instrument de propagandă, fie că promovează