Zeci de drumuri modernizate din fonduri europene sau de la bugetul local au avut nevoie de lucrări suplimentare, pretextul fiind proiectele greşite. Un drum modernizat cu 12 milioane de euro a fost „umflat” apoi cu alte 2,5 milioane de euro.
Reţeta succesului este simplă în cazul marilor contracte scoase la licitaţie de Consiliul Judeţean: fie că sunt executate pe bani europeni sau de la bugetul judeţului, e musai ca de fiecare dată să apară lucrări suplimentare. De la planurile pe hârtie făcute iniţial de proiectanţi până la tăierea panglicii inaugurale, drumurile sau imobilele în care investeşte administraţia judeţeană ajung să coste cu până la 30% mai mult decât suma înaintată iniţial de câştigătorul licitaţiei. În majoritatea cazurilor, criteriul major de departajare faţă de firmele concurente participante la licitaţie este preţul cel mai scăzut. Constructorul ajunge să recupereze diferenţa de preţ în timp, prin lucrări suplimentare aprobate tacit de autorităţi.
Autorităţile: De vină e proiectantul
Exemplul cel mai grăitor pentru ultimii trei ani este cel al drumului judeţean 606, care face legătura între Craiova şi comuna doljeană Carpen. Inaugurat în octombrie 2010, drumul a fost modernizat pe 14 milioane de euro provenind din fonduri europene, deşi pentru lucrare fuseseră prevăzute în proiect 20 de milioane de euro. Autorităţile judeţene spun că antreprenorul, asociaţia de firme Erpia, SCT Bucureşti, Colas Drumuri şi Domarcons a constatat în teren că proiectantul, societatea Gassner& Morgan SRL, nu văzuse fisuri importante în drum. Aşa că de câştigat a avut tot constructorul, care şi-a mai băgat în buzunar 2,5 milioane de euro prin acte adiţionale. „Nici mie nu-mi face plăcere să avem astfel de situaţii. În momentul în care se face proiectul, nu este îndeajuns de elaborat şi iese ce iese. Probabil că este vorba şi de situaţia noastră, pe