Întreţinerea celor două autostrăzi din România, Bucureşti-Piteşti şi Bucureşti-Cernavodă, a fost deja atribuită unor consorţii iar contractele expiră în 2012. Până la acea dată statul nu poate impune o taxă de autostradă pe A1 şi A2
Taxa pentru mersul pe una dintre cele două autostrăzi ale României, de 3-4 euro pe 100 de kilometri, pe care Ministerul Transporturilor ar vrea să o introducă în paralel cu rovinieta, nu poate fi cerută şoferilor decât peste doi ani.
Documentul în care se precizează instaurarea noii taxe, care este deja pe masa Guvernului, cu avizul Transporturilor şi al Finanţelor, nu se poate aplica pentru autostrăzile A1, Bucureşti - Piteşti, şi A2, Bucureşti-Cernavodă decât începând din 2012.
Motivul este ştiut inclusiv de oficialii de la Transporturi: Comisia Europeană interzice dubla taxare pe accesul la infrastructură, astfel că statul poate impune o astfel de taxă doar dacă, prin licitaţie, dă în concesiune administrarea şi întreţinerea celor două autostrăzi unor parteneri privaţi. Pentru că sunt deja semnate două astfel de contracte, de întreţinere multianuală, şi acestea expiră în 2012, noua taxă ar putea fi cerută cel mai devreme peste doi ani.
"Statul nu poate cere acum această taxă. Legislaţia UE nu permite acest lucru. Conform legislaţiei europene taxa ar putea fi pusă doar dacă ministerul concesionează întreţinerea autostrăzii. Cum contractele sunt deja semnate până în 2012 în acest moment taxa pe autostradă nu poate fi introdusă", au declarat pentru gândul surse din cadrul ministerului, care au recunoscut că memorandumul privind noua taxă a fost propus un pic prea devreme, atât timp cât singurele autostrăzi de pe care "s-ar putea scoate bani" sunt A1 şi A2, care sunt deja sub contracte de întreţinere.
"Rovinieta nu este o taxă de acces pe drumurile naţionale. Ea este percepută drept o taxă de acces la in