Mărci din Hexagon, precum Carrefour, ar putea fi boicotate
Relaţiile Beijing-Paris au intrat pentru a doua oară în acest an în epoca îngheţului. Întâlnirea preşedintelui francez, Nicolas Sarkozy, cu liderul spiritual tibetan, Dalai Lama, care a avut loc sâmbătă la Gdansk (Polonia), a iritat atât de mult China, încât mass-media chineză vorbeşte deja de represalii. Un lucru este cert deocamdată: China doar l-a convocat duminică pe ambasadorul Franţei, Herve Ladsous, pentru a-şi exprima „protestul ferm”. Zvonurile din presa chineză par însă credibile, chiar dacă nu au fost confirmate în vreun fel de autorităţile de la Beijing. Mai exact, bazându-se pe evenimentele din luna aprilie, când mărci şi firme franceze au fost boicotate de chinezi din cauza Olimpiadei (sportivul chinez care purta Flacăra Olimpică a fost huiduit de manifestanţii pro-tibetani, iar autorităţile franceze n-au intervenit), mass-media prevede consecinţe similare.
Astfel, publicaţiile (toate controlate de stat) care îl consideră pe liderul spiritual al tibetanilor un separatist estimează că produsele franceze în China ar avea cel mai mult de suferit. „În mod inevitabil, va fi plătit un preţ important pentru o provocare atât de gravă pe o problemă care ţine de unitatea naţională a Chinei şi de interesele sale majore”, avertizează Cotidianul Poporului, al partidului socialist chinez. Publicaţia China Daily apreciază la rândul său ca „aroganţa preşedintelui fracez” nu va face decât să se întoarcă împotriva lui însuşi dacă vânzarea produselor franceze în China va scădea, informează AFP şi „Le Figaro”. „Preferinţa Guvernului francez poate determina achiziţionarea de (aeronave) Airbus sau Boeing. Dar nu îi poate (...) determina pe consumatori să achiziţioneze mărci faţă de care au resentimente, indiferent dacă acestea sunt Louis Vuitton sau Carrefour”, potrivit cotidianului de limbă en