Din oficiu sau la cererea cetateanului, institutiile statului sunt obligate sa informeze publicul cu privire la activitatea lor. Institutiile de stat, impinse de la spate de cererile personale ale cetatenilor, sunt obligate, conform Constitutiei, sa ofere informatiile relavante cu privire la activitatea lor sau la angajatii care deservesc publicul. Orice cetatean trebuie sa aiba la dispozitie, din oficiu, informatii cu privire la adrese, nume ale angajatilor, orare de functionare, bilanturi contabile sau orice alte documente de acest fel. Sursa imagine: luju.ro
Toate aceste date sunt updatate periodic, fiecare institutie avand obligatia de a prezenta din oficiu pretioasele informatii - totul trebuie mentinut proaspat, nealterat si gata de folosire la cererea cetateanului.
Adoptarea Legii 544/2001 privind liberul acces la informatiile de ordin public a creat premisele pentru ca cetateanul sa beneficieze de transparenta institutiilor publice, implicit de informatiile gestionate sau produse de catre acestea, inclusiv si de catre regiile autonome.
10 ani de acces la informatia publica
In cei 10 ani de existenta, textul legii cu privire la accesul cetatenilor la informatia publica nu a suferit prea multe modificari sau corecturi, mesajul sau principal spunand ca institutiile sunt obligate sa furnizeze doua tipuri de informatii: cele din oficiu si cele exprimate la cererea cetatenilor.
Daca la capitolul “din oficiu” autoritatile sunt darnice in privinta informatiilor, fiind mai mult decat interesate sa aloce spatiu pe site-urile oficiale, in Monitorul Oficial sau in mijloacele de informare in masa, atunci cand se pune problema sa scotoceasca in arhivele bine pastrate, securizate si deloc incantate de deranj din partea cetateanului, lucrurile se mai schimba.
Trebuie stiut ca, fara sa completeze vreo cerere specifica, fiecare cetatea