Angajaţii marilor companii se plâng de spaţiul din ce în ce mai mic pe care îl au la dispoziţie. Din cauza crizei, unele companii şi-au restrâns aria dedicată fiecărui angajat cu aproximativ 10-20%.
Oamenii care lucrează în birouri spun că spaţiul pe care îl au la dispoziţie pentru a se desfăşura se micşorează din ce în ce mai mult. Specialiştii afirmă că, pe lângă limitarea spaţiului dedicat biroului, un alt motiv pentru care se plâng corporatiştii, în cazul organizaţiilor „open space", este zgomotul pe care îl fac colegii din jur şi riscul transmiterii unor boli de sezon, cum ar fi gripele sau virozele. În ultimii trei ani, numeroase companii au apelat la o restrângere a suprafeţelor închiriate pentru a reduce costurile, măsură necesară în contextul crizei, spun specialiştii în consultanţă imobiliară.
Decât şomer, mai bine înghesuit
„De cele mai multe ori, atunci când au fost făcute reduceri semnificative de suprafaţă, acestea au fost însoţite şi de reduceri de personal. Conjunctural, au existat şi situaţii în care companiile s-au relocat în sedii mai mici sau şi-au restrâns birourile fără a reduce personalul, ci doar spaţiul alocat fiecărui angajat. În astfel de cazuri, comprimarea a fost de aproximativ 10-20%", explică Mirela Raicu, manager în cadrul companiei de consultanţă imobiliară Esop Consulting.
Ea este de părere că angajaţii au fost de cele mai multe ori solidari cu astfel de decizii de optimizare a costurilor, pentru a evita reducerile de personal. „A existat un grad ridicat de conştientizare a impactului crizei în aproape toate companiile. În plus, în astfel de momente, oamenii îşi recalibrează aşteptările şi, ceea ce putea fi un disconfort mental sau de statut înainte de criză nu a mai fost perceput la fel după, când stresul major al angajaţilor a fost legat de păstrarea locului de muncă", spune specialista. @N_