Globul Imperial Rus
O mare expoziţie de la Paris, etalând extraordinarele colecţii de pictură a două familii de prinţi şi mecena, Romanovii şi Eszterhazy, duce gândul către celelalte comori ale ţarilor, bijuteriile.
Esteţi şi mecena, Romanovii au strâns în palatele lor o extraordinară colecţie de bijuterii, tablouri, sculpturi. De la gustul pentru arta olandeză al lui Petru cel Mare la amintirile din călătorii ale lui Pavel I, trecând prin incredibilul tezaur adunat de Ecaterina a II-a, ei creează o fabuloasă galerie de-a lungul istoriei artei occidentale.
Biroul ţarinei Maria Fiodorovna
În Palatul de Iarnă de la Sankt Petersburg, cu minunata Scară a Ambasadorilor, concepută de Rastrelli sub domnia Elisabetei Petrovna, terminată sub Ecaterina a II-a, reconstruită după un incendiu sub Nicolae I, sau în Palatul Pavlovs, primul edificiu palladian din Rusia, construit de Cameron şi decorat de Brenna şi Voronihin cu statui antice cumpărate la Roma şi vase de sticlă după model atenian, plasate în nişe, cu pereţii acoperiţi de tapiserii franţuzeşti, cu draperii de mătase lyoneză, orfevrăria era de multe ori arta preferată, mai ales de ţarine.
Pasiunea pentru fast
Coroana ţarinei Anna I, din argint şi pietre preţioase
Ţarina Anna I avea o adevărată pasiune pentru somptuozitate, mai mare decât cea pentru putere, pe care a delegat-o complet favoritului său, Ernst Biron. Curtea ei se distingea printr-o opulenţă care îi uluia pe străini. Coroana ei din argint, aur şi pietre preţioase, creată de orfevri ruşi pe la 1730, este un exemplu elocvent. Însemnele regale ale fiecărui împărat aparţineau prin decret fondului de pietre preţioase al statului, creat de Petru cel Mare. Acesta nu putea fi vândut. Fiecare ţar trebuia să-l alimenteze pentru gloria Rusiei.
Tiara Vladimir, Rusia 1890
Folosit la „deşteptarea împărătesei",