Criza economica a fost insotita in presa romaneasca, in 2009, de o criza profunda de imagine, provocata de alegeri, interventiile politicienilor, obedienta unor jurnalisti si interesele patronilor, arata raportul "Libertatea presei in Romania - 2009", publicat luni de ActiveWatch-AMP, cu ocazia Zilei Mondiale a Libertatii Presei.
Raportul, care nu se doreste unul exhaustiv, arata ca 2009 a fost un an greu pentru libertatea presei romanesti din doua mari motive - criza economica si campania electorala. Criza economica a dus, pe de o parte, la prabusirea pietei de publicitate, iar pe de alta parte la concedieri masive, ce au afectat mii de jurnalisti. Au reaparut, de asemenea, "in forta practici mai vechi ale politicienilor, care au profitat de criza financiara si au facut presiuni prin publicitatea de stat (...) In plus, au atribuit preferential contracte de publicitate institutiilor media care apartineau unor apropiati sau care ii prezentau favorabil in spatiul editorial".
Criza de imagine a presei este descrisa, de asemenea, ca fiind "fara precedent", increderea in presa fiind afectata de abuzurile media din campaniile electorale; de acuzatii de santaj (cazul ANI) si cenzura (cazul Nistorescu-ziarul Cotidianul); de discreditarea presei de catre politicieni, inclusiv presedintele tarii; de implicarea patronilor din mass-media in campanii politice si de jurnalisti obedienti si neprofesionisti.
Principalele evenimente cu impact asupra libertatii de exprimare in 2009, potrivit raportului citat:
criza economica ce a dus la concedierea a 3.000 de angajati din mass-media, inchiderea a zeci de publicatii si prabusirea veniturilor din publicitate, mass-media devenind astfel vulnerabile la presiunile politice si economicepresedintele Basescu "a dus o campanie de discreditare a jurnalistilor din marile grupuri de presa""patron