Autorităţile româneşti sunt interesate de implicarea constructorilor chinezi în proiecte de infrastructură în concesiune, în care finanţarea este asigurată de partea privată, în contextul în care resursele financiare de la bugetul de stat şi din fondurile europene pentru construcţia de autostrăzi sau căi ferate sunt limitate – acesta a fost principalul mesaj transmis de oficialii români în cadrul workshopului de infrastructură de transport al Forumului China - Europa Centrală şi de Est.
„Suntem interesaţi de participarea companiilor chineze la procesele de concesiune. Ne-am manifestat disponibilitatea în acest sens. România poate fi o poartă de intrare a investiţiilor chineze în Europa, cu condiţia să se respecte procedurile de licitaţie şi construcţie din Europa“, a explicat Dan Şova, ministrul marilor proiecte de infrastructură. El a precizat că România i-a invitat pe constructorii chinezi să participe inclusiv la licitaţiile ce presupun finanţări din fonduri europene.
Până în prezent, o singură companie chineză a participat la proiectele de concesiune de autostrăzi. China Communications Construction Company s-a înscris la licitaţiile de concesiune pentru Craiova-Piteşti, dar şi pentru Comarnic-Braşov, însă de la ultima s-a retras. Deocamdată, statul român nu a anunţat cine va fi investitorul privat care va construi autostrăzile Comarnic-Braşov, respectiv Craiova-Piteşti.
„În actualul context economic naţional şi mondial, asigurarea surselor de finanţare pentru investiţii majore reprezintă o adevărată provocare. România nu are un buget suficient, iar fondurile europene nu acoperă toate proiectele de infrastructură ce trebuie realizate, e clar că trebuie să găsim alte surse de finanţare. Aceste proiecte este foarte posibil să le realizăm cu partenerii noştri chinezi“, a spus Ramona Mănescu, ministrul transporturilor.
Mănescu a afirmat c