Ultimele conciliabule par a se fi incheiat zilele trecute: Sanctitatea Sa, papa Ioan Paul II va vizita in curind Romania. Decizia finala a fost aminata din cauza conflictului privind maniera in care va avea loc aceasta vizita, respectiv, caracterul ei. Credinciosii catolici din Romania, si, probabil, nu numai ei, ar fi dorit o vizita care sa cuprinda si citeva regiuni catolice sau supuse Romei, deci o vizita pastorala. Ierarhia ortodoxa s-a opus. Papa va veni in Romania, va sta trei zile, va oficia o slujba religioasa, dar numai in Bucuresti. Este ceea ce se numeste o vizita ecumenica. Diferenta dintre cele doua este relativ importanta. La Bucuresti, papa se va intilni mai ales cu oficialitatile romane, intotdeauna numeroase in astfel de ocazii, va aparea pe toate posturile de televiziune, va putea fi fotografiat, dar nu va comunica direct cu multimea. Serviciul religios programat va avea loc in catedrala catolica din Bucuresti. Papei i se pregateste o cusca aurita, departe de miile de credinciosi. Este probabil ca biserica noastra ortodoxa a simtit ca pe o amenintare vizita popularului papa. Faptul arata natura raporturilor dintre cele doua biserici surori si implicatiile unui asemenea eveniment. Vizita Sanctitatii Sale Ioan Paul II este prima vizita a unui ierarh catolic de un asemenea nivel intr-o tara dominant ortodoxa. Momentul este, asadar, istoric si oficialitatile romane trebuie felicitate pentru aceasta, la fel ca si Biserica noastra, care, desi nu atit de entuziasta, a fost capabila sa accepte o asemenea vizita. Dupa marea schisma din secolul XI, care consacra o stare de fapt deja existenta de mai mult timp, relatiile dintre cele doua biserici au purtat semnul conflictului. Diferitele tentative de reapropiere din secolele urmatoare n-au dus la nici un rezultat, diferentele care erau deja importante, atit sub raport dogmatic, cit si sub raport institutional,