Atît în soap-uri, cît şi în telenovele, relaţiile care se stabilesc între protagonişti sînt altele decît în viaţă (în viaţa mai puţin spectaculoasă a unor oameni, să zicem, obişnuiţi). În bună şi clişeizată tradiţie machiavellică, scopul majorităţii personajelor le scuză mijloacele şi este motorul grosului acţiunii. Interesant este cum cele două mobiluri primordiale, banii şi amorul, se împletesc fără scrupule şi-şi împrumută, cu generozitate, din atribuţiuni. Că amorul, cu varianta mai evidentă seducţia, este o cale consacrată de a ajunge la bani - e un lucru de mult cunoscut. Interesant este însă că multe personaje de serial aplică, în sens invers, principiile afacerilor în amor. Problemele de inimă sînt tratate, adeseori, ca nişte afaceri ce trebuie încheiate cu succes. În telenovele aşa procedează, în general, femeile rele, eroinele negative care vor să le piardă pe cele bune (acestea din urmă încă se mai lasă duse de curentul, pare-se, desuet, al pasiunii necontorizate). În soap-uri, producţii ale altei civilizaţii, şi afacerile inimii se contabilizează. Reuşita în amor se programează şi se calculează, chiar şi de către fetele bune. Cele mai relevante exemple de soap-uri care să ilustreze "teoriile" de mai sus sînt tot Dragoste şi putere şi Tînăr şi neliniştit. Tot pentru că am mai vorbit despre ele, referindu-mă la plăcerea moralizatoare, la mania disecării firului în oricîte. Obsesia analizei şi explicaţiei nu se bate cap în cap cu contabilizarea amorului. Aparţin aceleiaşi civilizaţii evoluate, dar mai reci a planning-ului şi bilanţurilor. Cel mai mult m-au pus pe gînduri scenele, din ambele seriale menţionate cu rivalele la spital. Bolnavul era, evident, iubitul comun. În Tînăr şi neliniştit frumosul Brad făcuse un infarct, în Dragoste şi putere - spectaculosul Ridge fusese atacat şi bătut destul de tare. La căpătîiul fiecăruia dintre cele două victime