Evolutia crizei financiare in 2009 aduce nesiguranta si pareri contradictorii in randul managerilor din agentiile romanesti de publicitate si media. Revenirea la modelul agentiei full service, stagnarea salariilor, disparitia unor publicatii si cresterea consumului TV sunt scenarii ale unei crize descrise ca fiind cand “buna”, cand “deprimanta”, in functie de nivelul de optimism al fiecarui manager.
“Spuneti-mi cat o sa fie piata de publicitate anul viitor si va voi spune ce se intampla. In acest moment, majoritatea clientilor nici macar nu si-au facut un business plan pe 2009”, a spus Teddy Dumitrescu, presedinte si CEO, Publicis Romania, la o masa rotunda in cadrul evenimentului Zilele Biz. Seful Publicis se arata nesigur de evolutia pietei romanesti de publicitate in 2009: va stagna, va scadea sau va creste cu numai cateva procente, in ritm cu economia?
In 2008 piata de publicitate a crescut, potrivit unui studiu Initiative, cu 23%, pana la 593 milioane euro. Acelasi studiu, publicat la sfarsitul verii, indica o crestere a pietei de publicitate de 15% in 2009. Trei luni mai tarziu, managerii invitati la Zilele Biz se arata mai pesimisti.
Dintre cei sase invitati, patru au spus ca piata va creste anul viitor cu 10%, ceilalti doi inaintand procente mai mici: 6, respectiv 3% - numar de peste zece ori mai mic decat cele 32 de procente de crestere inregistrate in 2007.
Prudenta la consumator si client, salarii blocate in agentii
Potrivit lui Felix Tataru, managing partner GMP, criza va aduce schimbari la toate nivelurile comunicarii. “Primul care se schimba este consumatorul, care nu isi va mai cumpara 5-6 kilograme de detergent cand va merge la supermarket, ci va fi mai precaut si va cumpara 1 sau 2. Se vor schimba distributia, pretul, produsul. Bineinteles ca si comunicarea se va schimba”, a spus Tataru.
Clientii din toate categ