Dand Like la diverse lucruri pe Facebook, chiar si la clipuri muzicale si emisiuni TV, utilizatorii dezvaluie fara sa-si dea seama informatii personale despre ei, precum orientarea politica si religioasa, arata un studiu facut la Cambridge University pe 58.000 de useri activi ai Facebook. Folosind soft-uri de analiza a datelor, autorii studiului au dovedit ca Like-urile pot dezvalui informatii sensibile pe care userii nu le pun in profilul de Facebook tocmai din acest motiv.
Programe specializate in culegerea si ierarhizarea informatiilor pot deduce, pornind doar de la ce a dat user-ul Like, lucruri din personalitatea acestuia, dar si informatii despre orientarea politica, religie, orientarea sexuala sau diverse evenimente din trecut, arata cercetarea publicata in PNAS, revista de specialitate a Academiei de Stiinte a SUA.
Studiul a fost realizat de The Psychometrics Centre, University of Cambridge (Marea Britanie) si de Microsoft Research, United Kingdom.
Cei de la Cambridge au analizat cu aceste soft-uri Like-urile date de 58.000 de useri activi ai Facebook si au tras diverse concluzii in legatura cu lucruri personale care nu erau mentionate in profilul de Facebook. Voluntarii au fost apoi rugati sa raspunda la o serie de teste psihologice, incat sa se compare realitatea cu datele indicate de software.
Comparatia a relevat faptul ca, spre exemplu, in peste 80% din cazuri soft-ul a indicat corect preferintele politice, dar si orientarea religioasa si in mai toate capitolele analizate procentul de potrivire a fost de peste 70%.
Ce inseamna asta? Studiul redeschide dezbaterea in legatura cu ce informatie ramane secreta in mediul digital si ce implicatii ascunse pot avea postari relativ inofensive. Michal Kosinski, unul dintre profesorii universitari ce au lucrat la studiu, spune ca, pe de o parte e bine, fiindca