În sate şi în comune, comerţul tradiţional înfloreşte în dauna cumpărăturilor de la hipermarket. Dacă în Capitală chioşcurile au fost sufocate de hipermarketuri, în mediul rural, buticurile vând produse în valoare de 2.000 de lei pe zi, în special alimente. Citiţi şi:
Afacerile din comerţul cu amănuntul au scăzut cu 12% în augustPunga supravieţuieşte la buticMăsurile anticriză întind nervii oamenilor de afaceri
Jumătate dintre români cumpără în continuare alimente din micile magazine de cartier. Dacă la nivel naţional, comerţul tradiţional îşi menţine cota de piaţă, în Capitală, buticurile au pierdut demult lupta cu retailerii.
Chioşcurile acoperă doar 13% din comerţul bucureştean, potrivit unui studiu GfK. Mai mult, cota de piaţă a micilor afacerişti a scăzut la jumătate faţă de anul 2005 din cauza intrării pe piaţă a tot mai multe lanţuri de hipermarketuri.
Micile magazine din comuna Floreşti, judeţul Cluj, prosperă în ciuda faptului că aici s-a deschis primul mall din judeţ. Odată cu dezvoltarea imobiliară a zonei, au apărut zeci de astfel de unităţi situate la parterul blocurilor nou-construite. Iar oamenii cumpără de toate, mai ales seara.
„Le este mai comod să coboare la parter, decât să meargă câţiva kilometri până la hipermarketurile din oraş“, consideră Andra Mureşan, vânzătoare la unul dintre magazine.
Comercianţii spun că este greu de întocmit un top al celor mai bine vândute produse. „Pâinea este pe locul întâi. Se vând bine şi celelalte produse alimentare, dar şi obiecte de uz casnic“, afirmă Dana Popa, vânzătoare.
Concurenţa nu îi sperie pe micii comercianţi
Şi carnea de pui este căutată. Vinerea şi sâmbăta dimineaţa, magazinele ce vând carne de pui provenită de la
cele două ferme din sat sunt luate cu asalt de floreşteni pentru că preţurile sunt