Livrarea a peste 100.000 de metri pătraţi de spaţii comerciale în primul semestru din 2009 a dus la creşterea ofertei în acest sector
Volumul cifrei de afaceri pentru comerţul cu amănuntul, cu excepţia autovehiculelor şi motocicletelor, a scăzut în septembrie, atât ca serie brută, cât şi ajustată în funcţie de zilele lucrătoare şi sezonalitate, cu 1,4% faţă de august şi cu 11,8%, respectiv 13,9%, faţă de luna similară din 2008, potrivit datelor Institului Naţional de Statistică.
Această tendinţă a fost suprinsă şi de studiul „Piaţa Imobiliară Bucureşti semestrul I 2009”, realizat de compania de consultanţă imobiliară BNP Paribas Real Estate. „Înrăutăţirea mediului de afaceri pentru retaileri este reliefată de scăderea evidentă a volumului tranzacţiilor comerciale din primul semestru al acestui an, comparativ cu aceeaşi perioadă din 2008”, se arată în raportul menţionat. Diminuările vânzărilor au variat înre minus 1,5% în ianuarie şi minus 18% în iunie.
Magazinele de tip discount nu au fost afectate de această tendinţă, ba dimpotrivă, vânzările lor au înregistrat evoluţii pozitive. Aceste aprecieri au fost însă insuficiente pentru a contrabalansa stocul mare de spaţii comerciale finalizate în primele şase luni ale anului. Construcţia acestor centre comerciale a fost demarată înainte declanşării crizei economice, când exista un real dezechilibru între cererea mare a retailerilor internaţuionali şi oferta, pe atunci scăzută, de spaţii comerciale moderne. Numai în Bucureşti, stocul de spaţii comerciale a crescut în perioada analizată cu 110.000 de metri pătraţi, ridicând totalul la 1.060.000 de metri pătraţi.
Chirii lunare pe metru pătrat între 20 şi 80 de euro
Recesiunea a schimbat totul şi noile spaţii au rămas vacante. Care a fost urmarea acestei supraoferte? Diminuarea chiriilor. Începutul anului 2009 a adus o scădere semnificativă a chir