La Piaţa Progresul şi în celelalte două pieţe din sectorul 4, taxa pe tarabe nu se mai încasează cu chitanţierul, ci cu tableta, conectată prin Bluetooth la casa de marcat. Tehnologia ultimul răcnet îi lasă însă indiferenţi pe vânzători şi clienţi, preocupaţi tot de costurile afacerii şi de preţuri.
Joi dimineaţă, la Piaţa Progresul din Capitală, sunt pe tură doi încasatori, care se plimbă printre tarabe pentru taxa datorată de comercianţi. Elisabeta Panait, de 55 de ani, îşi face obişnuita tură prin piaţa în care lucrează de aproape 10 ani. De trei zile, însă, ea are noi accesorii: o casă de marcat electronică de mici dimensiuni şi o tabletă. Pentru încasarea taxei de 10 lei pe zi pentru fiecare tarabă ocupată, trebuie să introducă, în aplicaţia de pe tabletă, numărul taberei, iar casa de marcat generează automat bonul fiscal, pe care încasatoarea îl întinde producătorului de la care a luat banii.
Automat, dar nu întotdeauna pe loc, pentru că în piaţă sunt probleme cu semnalul în mai multe locuri. "Sunt zone unde stai 10 minute la o tarabă, te rogi de bon", îi spune femeia celui care administrează acest sistem, aflat în inspecţie, pentru demonstrarea folosirii noilor aplicaţii.
Teodor Popa, care se ocupă de gestionarea noului sistem, admite că sunt, deocamdată, probleme cu semnalul, dar acestea pot fi depăşite.
Pe de altă parte, prin noul sistem, toate încasările sunt monitorizate în timp real de administratorii pieţelor, care au propria aplicaţie disponibilă pe calculator, telefon sau tabletă. Toate tarabele apar sub formă de pătrăţele, colorate în verde dacă sunt libere şi în roşu dacă s-a încasat taxa pentru ele. Cum iese un bon, un pătrăţel se colorează în roşu, după cum demonstreză Popa, accesând aplicaţia pe telefonul mobil.
Astfel, el poate verifica, în piaţă, dacă tarabele verzi de pe ecran sunt într-adevăr neocupate şi dac